влажность:

давление:

ветер:

влажность:

давление:

ветер:

влажность:

давление:

ветер:

влажность:

давление:

ветер:

Виставка «ПроЗорі» в Українському Домі (23 травня – 29 червня 2025 року)

Виставка «ПроЗорі» присвячена творчості культових київських художників – Федора Тетянича, Валерія Ламаха, Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ), Флоріана Юр’єва. Серед створених ними знакових монументальних об’єктів, що сформували обличчя післявоєнного Києва, – «Літаюча тарілка» на Либідській, мозаїки Річпорту, Центрального автовокзалу й аеропорту «Бориспіль», панно на станціях швидкісного трамвая.

Творчість цих митців не обмежувалася монументалістикою. В їхніх художніх і дослідницьких практиках відобразилися ключові тенденції часу: експерименти на перетині мистецтва і науки, мультимедійність, пошук мистецької незалежності за межами ідеологічного контролю. Кожен з них створив власну символьну систему та власну філософію. Художники зверталися до фундаментальних питань буття й духовного призначення людини, працювали з темами нескінченності й безсмертя, тотожності макро- і мікрокосму.

Валерій Ламах таємно писав загадкову «Книгу схем», в якій викладав власну світоглядну теорію, що синтезувала закони історії, мистецтва, релігії, філософії та науки. Ада Рибачук і Володимир Мельніченко, натхненні подорожами до Арктики, розробили своєрідну «філософію Життя» й зверталися до тем колективної травми та пам’яті. Флоріан Юр’єв, використовуючи свій дар синестезії, розробив унікальну теорію «музики кольору», що поєднувала колір, музику та поезію в цілісну мистецьку систему. Федір Тетянич створив філософсько-естетичну концепцію «Фрипулья» – вчення про людину й космос як неподільний цілісний організм.

Зосередженість на естетичних пошуках і аполітичність не завжди гарантували митцям безпеку. Часом влада пильно придивлялася до «підозрілих» мистецьких проявів, і тоді ці твори ставали об’єктами суворої цензури. Нові часи теж виявилися нещадними до спадку художників-мрійників: протягом останніх тридцяти років їхні роботи руйнували вже не з ідеологічних, а з цілком практичних міркувань. У 1990-ті було знищено майже всі монументальні об’єкти Федора Тетянича й значну частину творів Валерія Ламаха, зараз на наших очах закінчується історія знаменитої «Літаючої тарілки» Флоріана Юр’єва.

Проте фантазії, візії та сни – нібито ефемерні речі – часом виявляються тривкішими за бетон. І сьогодні ідеї київських художників, що випередили час, – планетарна свідомість, колективна пам’ять, екологічне мислення, філософія культури – звучать напрочуд актуально. Наша ж задача – привернути увагу до спадку митців і не дати йому зникнути.

В експозиції буде представлено понад 200 робіт – живопис, графіка і скульптура, унікальні архівні матеріали, спогади та світлини. Деякі твори демонструватимуться вперше, зокрема значний масив робіт із «Книги схем» Валерія Ламаха, естампи із циклу «Хіросіма» Ади Рибачук і Володимира Мельніченка та інші. Важливим складником проєкту стануть мультимедійні засоби, зокрема мапінг, анімація, звукові інсталяції, завдяки яким твори «оживатимуть», створюючи винятковий імерсивний досвід для відвідувачів.

Відкриття виставки відбудеться 22 травня о 18:30. Престур для ЗМІ – о 17:00.

Також у рамках проєкту «ПроЗорі» відбудеться ряд виставок:

Виставка «ПРИСНИВСЯ МЕНІ СОН. ФЕДІР ТЕТЯНИЧ» в артфундації «Дукат», де будуть представлені роботи художника, об’єднані темою космосу та безмежжя. Виставка працюватиме з 29 травня по 30 липня 2025 року.

Документальний виставковий проєкт «Коли руйнується світ» у виставковому центрі «Жива пам’ять», присвячений невтіленому меморіалу трагедії Бабиного Яру, розробленому творчою групою Ади Рибачук і Володимира Мельніченка для конкурсу у 1965 році. В експозиції будуть представлені унікальні архівні матеріали, графіка, ескізи та макет із колекції Фонду збереження культурної спадщини АРВМ, що висвітлюють творчий пошук і контекст роботи художників над меморіалом. Проєкт працюватиме з 29 травня по 31 липня 2025 року.

Виставка «Щоденник Ади Рибачук» в музеї АРВМ розповість про творчість, злети і падіння, людей з оточення та особисті стосунки з Володимиром Мельніченком саме від імені Ади Рибачук через її щоденники. Відвідати можна з 17 травня по 15 жовтня 2025 року.

Організатори проєкту «ПроЗорі»: Національний центр «Український Дім» і Артфундація «Дукат».

Кураторська група: Олена Грозовська, Тетяна Волошина, Михайло Кулівник, Катерина Лісова, Анастасія Яцковська.

Проєкт реалізується у співпраці з ГО «Платформа культурних ініціатив».

Річні партнери: АТ «Ощадбанк», компанія «Visa».

Інституційні партнери: Національний історико-меморіальний заповідник «Бабин Яр», Фонд збереження культурної спадщини Ади Рибачук та Володимира Мельніченка, Lean Art Foundation, Родина Бадрітдінових, благодійний фонд AIDA.

Технічні партнери: Zinteco Group, Front Pictures, Caparol Ukraine.

Графік роботи: вівторок – неділя; 11:00 – 19:00; понеділок – вихідний.

Вартість квитків:

повний – 120 грн;
пільговий – 50 грн (для школярів та студентів).

Комментарии закрыты, но вы можете Трекбэк с вашего сайта.

Комментарии закрыты.