З 1 січня 2013 року в Україні відкрито доступ до Національної кадастрової системи (НКС). Один з її важливих елементів – публічна кадастрова карта. Саме через неї мають громадяни доступ до кадастрової інформації. Голова Держземагентства Сергій Тимченко підтвердив: «В Україні є кадастр – він повністю прозорий, автоматизований і високотехнологічний». Що ж являє собою ця система і як скористатися власникові ділянки новою можливістю – доступом до публічної кадастрової карти?
Національна кадастрова система: кілька цифр
Національна кадастрова система – це база даних, яка містить найновішу картографічну інформацію про всю територію України та сполучену з нею інформацію про землі та земельні ділянки. Окрім того, це також інфраструктура, яка охоплює всю територію держави, дозволяє постійно наповнювати базу новими даними та зберігати їх.
Нову картографічну інформацію було отримано в результаті аерофотозйомки всієї території України (а це 60,2 млн. га), яка проводилася починаючи з 2004 року коштом інвестиційного проекту Світового банку “Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру”. На основі цих даних було розроблено індексно-кадастрові карти на всю територію країни, які також увійшли до НКС.
Оскільки досі кадастрова інформація зберігалася на паперових носіях, водночас було виконано безпрецедентну за масштабами роботу з перетворення архівних матеріалів в електронний вигляд. До цього процесу окремо було залучено понад 1500 осіб. Тож наразі Національна кадастрова система містить: 18 млн. держактів (в електронний вигляд перетворено 36 млн. сторінок), ґрунтову карту України (в електронний вигляд перетворено 144 аркуші, на кожному з них – близько 1000 об’єктів), межі 40 тис. адміністративно-територіальних одиниць, оглядову карту України з відображенням основних топографічних об’єктів (дорожньої мережі, залізниці, гідрографії та лісів), топографічну карту масштабу 1:10000 (в електронний вигляд перетворено близько 110 тис. аркушів), картограми агровиробничих груп ґрунтів (перетворено в електронний вигляд понад 20 тис. сторінок). Створення такого продукту та організація доступу до нього для громадян – це суттєвий крок у напрямку формування прозорих земельних відносин в Україні.
«Раніше вся інформація зберігалася на паперових носіях в районних управліннях земельних ресурсів, що породжувало величезну кількість зловживань, земельних махінацій, корупції. Уперше за двадцять років Україна відкриває публічну інформацію про всі земельні ділянки. І це, передовсім, гарантія і захист прав власності громадян», — наголосив очільник Держземагентства.
Для того, щоб до бази даних могла постійно надходити нова інформація про ділянки та землі, які розташовані у будь-які точці країни, проведено спеціальні канали зв’язку у всі 672 територіальні органи Держземагентства, туди поставлено технічне обладнання та впроваджена комплексна система захисту інформації. Окрім того, побудовано два Центри обробки даних: основний і резервний, які обладнані сучасними технічними засобами високої потужності. Розроблено програмно-апаратний комплекс для організації ведення кадастру. Ці роботи також були виконані у рамках згаданого інвестиційного Проекту Світового банку.
Яку інформацію бачимо на кадастровій карті
Кадастрова карта містить інформацію про всі земельні ділянки в межах України. Йдеться, зокрема про присадибні ділянки, землі сільськогосподарського призначення усіх видів власності (приватної, державної та комунальної) – як у містах та селах, так і за їх межами. Поступово на кадастрову карту накладатиметься інформація про ліси, рельєфи, наземні та підземні комунікації.
Доступ до кадастрової карти встановлюється через мережу Інтернет – через сайт Держземагентства www.dazru.gov.ua З 1 січня 2013 року кожен бажаючий може побачити на кадастровій карті інформацію про межі адміністративно-територіальних одиниць конфігурацію і межі земельних ділянок, їх кадастрові номери, площу, код цільового призначення, форму власності, нормативну грошову оцінку, визначити тип ґрунтів. Можна буде також виміряти відстань або площу. А от інформації про власника ділянки у вільному доступі не буде.
Якщо ви хочете знайти певну ділянку на кадастровій карті, у вас є два шляхи пошуку. Перший – вводите у пошук її кадастровий номер. Якщо ж не знаєте його, можна шукати ділянку за іншими даними — область, район, населений пункт. У цьому випадку пошук дуже схожий на принцип роботи з Google Maps.
Кадастрова карта суміщається з оглядовою та топографічною картами. Це дає можливість співставити «орієнтири на місцевості» та визначити, чи збігається місце знаходження та розташування ділянки на карті та в натурі.
Врешті – потрібну інформацію можна скопіювати чи роздрукувати.
Хто зможе скористатися публічною кадастровою картою
Доступ до кадастрової карти може мати кожен бажаючий, в кого є доступ до мережі Інтернет. «Ми готували цю карту для того, щоб нею міг користуватися кожен громадянин України. В її інтерфейсі немає ніяких складних переходів та дій», — говорить директор Центру Державного земельного кадастру Андрій Тарнопольський.
Утім, виникає питання, чи буде актуальна ця можливість, наприклад, для людей похилого віку, яких нині серед землевласників майже половина, або ж загалом для переважної більшості мешканців сільської місцевості, де Інтернет поки що радше розкіш, аніж повсякдення.
Однак очевидно, що знайти варіанти, як скористатися публічною кадастровою картою, можна лише тоді, коли вона є. Допомогти можуть або молодші родичі чи сусіди, або й ровесники, що мають доступ до Інтернету. Можна звернутися й до сільради, де є комп’ютер з інтернетом. За словами Тарнопольського, в територіальних органах земельних ресурсів будуть створені спеціальні комп’ютеризовані приміщення, і тамтешні фахівці зобов’язані допомогти землевласнику знайти потрібну інформацію, навчити нею користуватися.
Окрім самих власників земельних ділянок, існує ще велике коло осіб, які мають професійний інтерес у вільному доступі до кадастрової інформації, – наприклад, нотаріуси, банки, іпотечні заклади, землевпорядні організації.
Зворотній зв’язок
Публічна кадастрова карта має функцію зворотного зв’язку. За словами голови Держземагентства Сергія Тимченка, одне з важливих її призначень – виявлення та виправлення помилок у кадастрі.
Наприклад, громадянин вводить у пошукову систему публічної кадастрової карти кадастровий номер своєї земельної ділянки. Проте система її не знаходить. Можна тут же оформити офіційний лист-запит щодо виявленої помилки. У системі передбачений шаблон, заповнюючи який ви вказуєте, яку саме помилку виявили, яким чином хочете отримувати інформацію щодо вашого запиту, паспортні дані та інші відомості, які ідентифікують особу. Це необхідно для того, щоб уникнути фіктивних заяв від користувачів.
Система оформлює вашу інформацію в офіційну заяву щодо виявленої помилки, надає їй індивідуальний вхідний номер. Цей номер дасть можливість заявнику стежити за ходом розгляду свого звернення, не відвідуючи відділи Держземагентства. На сайтах Держземагентства та Центру державного земельного кадастру є спеціальний розділ, паролем для входу в який і є вхідний номер заяви. Увійшовши в систему, заявник зможе бачити: на якій стадії розгляду перебуває його звернення, хто відповідає за дотримання термінів тощо.
За словами Сергія Тимченка, активна участь самих землевласників пришвидшить та покращить процес виправлення помилок: «Помилки є. Їх виправлення – процес тривалий. Однак без звернень він розтягнеться на десятиліття. Буде значно легше виправити помилку, якщо ми знатимемо, що саме треба виправити». Це піде на користь передовсім власникам.
Утім, така система виправлення помилок у кадастрі стосуватиметься лише помилок семантичних (тобто в літерах – у назвах, іменах, прізвищах), технічних (опечатки, неправильно розпізнані при сканування символи тощо), типологічних (неправильно встановлені координати, «накладки») або логічних (математичні помилки при підрахунках). Якщо ж, наприклад, виявиться, що земельна ділянка має кількох власників, просто через інтернет проблему не вирішити. Подібні випадки розглядатимуться через суд.
Кому це вигідно
Україна вперше вийшла на такий рівень прозорості та доступності інформації про земельні ділянки, причому на всій території України. Окрім того, публічна кадастрова карта – це шлях до більш простих і зручних стосунків громадян із державним апаратом за рахунок автоматизації процесів. Відомості про землю стають доступнішими для громадян. За словами Сергія Кубаха, директора Проекту Світового Банку «Видача державних актів на право власності на землю та розвиток системи кадастру», завдяки єдиній для всієї країни публічній кадастровій карті власники матимуть можливість самостійно контролювати повноту, точність, достовірність, актуальність даних про свою ділянку. Скорочуються терміни оформлення документів, спрощується процедура, зростає точність інформації про ділянки. А точність інформації, своєю чергою, напряму пов’язана із гарантуванням прав власності, а це потенційно – зменшення конфліктів та судових справ.
Матеріал підготовлено
в рамках інформаційної кампанії
проекту Світового банку “Видача державних актів
на право власності на землю в сільській місцевості
та розвиток системи кадастру”.